Det var bara spisen vi fick kämpa med

Glädjen över att allt var klart kom av sig tillfällig när ett bekymmer uppstod med spisen. Egentligen en petitess i sammanhanget, men hanterandet av petitessen fick ett visst missnöje att gro.

Spisen

Det var spännande att lära sig vilka knappar som gick till vilken belysning, och att lära sig hur tvättmaskinen, torktumlaren, ugnen och allt annat elektriskt fungerade. Det var bara spisen vi fick kämpa med, läste instruktioner, tog hjälp av vänner och familj, men nej, inte gick den igång. Kan det vara något som är fel? Säljaren på A-hus intygade ju på besiktningen att alla vitvaror fungerar tipp-topp!?

Efter tre dagars kämpande med att få igång spisen ringde vi till elektrikerna på SpindEl som har satt in spisen och fick svaret:

”Va? Spisen? Men den var ju sönder vid leverans och gick inte att installera! Det anmälde jag för säkert två veckor sen till Högens bygg!”

Ringde Högens Bygg:

”Ja den spisen var det nåt fel på, så det har jag anmält till Ahus. Har de inte sagt det?”

Ringde säljaren på A-hus:

”Ja just det ja, det var nåt fel där ja, glömde jag säga det? Det kommer en reparatör i slutet av juli och tittar på den.”

Funderingar kring kundbemötande

Att intyga att vitvaror fungerar tiptopp vid en besiktning när en har vetat i över en vecka att spisen var sönder vid leverans, är inte snyggt gjort. Att vänta i över en månad på en spis i ett nybyggt hus är inte ok.

Efter diskussioner fick vi tillåtelse att köpa en kokplatta att använda tills spisen kommit.

Efter många om och men kom till slut spisen i slutet av juni istället för i slutet av juli.

Så nu fungerar alla vitvaror, vi har ett komplett hus. Men eftersom vi inte hört något från Ahus sedan dess blev spisdiskussionen ett tråkigt avslut på kontakten. Högens bygg däremot avslutade relationen med att vi fick en fin blomma och orden ”tack för gott samarbete och lycka till med ert nya hus”.

Sammanfattning

Överlag har bygget gått långt över förväntan! Alla oerhört skickliga och tillmötesgående hantverkare som varit på plats har verkligen varit otroligt fantastiska. Ahus levererar riktigt hög kvalité på sina hus och på inventarierna. De håller en hög precision på de kalkyler som tas fram för kunds räkning, och kalkylerna håller hela vägen igenom till sista faktura är betald. Till och med tidsplaneringen håller hela vägen. Det är egentligen bara kundbemötandet som kan ha en viss utvecklingspotential.

I den här byggprocessen har vi kommit i kontakt med ett antal andra Ahusköpare. Vår uppfattning blir att alla tycks ha en liknande uppfattning; att både kalkyler, tidsplaneringar och husens kvalité har uppfyllt alla önskningar långt över förväntan.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *