Flyttanmälan check

Flyttanmälan – check

Adressändring – check

Elnät och elabonnemang – check

Fiberleverantör – check

Hemförsäkring och andra försäkringar – påbörjat undersökning

Anmälan till Vivab om vatten och avlopp – check.
Trodde vi.
Vi ringde och anmälde i augusti förra året, samt skickade en påminnelse i november. Vi hade uppfattat det som att kontakten sedan gick genom byggfirman. Vatten har funnits i huset under byggtiden. Men när rörmokaren kom för att provtrycka rören upptäckte de att vattnet inte alls var påkopplat. Vi ringde Vivab. De säger sig ha skickat en blankett till oss (som aldrig kommit fram) som vi skulle ha fyllt i och efter det är det 3 månaders handläggningstid innan de kopplar på vatten och avlopp.
Ingen vet vart det gått fel. Det blev till att ta ledigt från jobbet och åka till handläggaren med alla ritningar. Handläggaren åtog sig ärendet och lovade att fixa påkopplingen snabbare än 3 månader.
Hoppas han lyckas, för om en vecka flyttar vi in i huset.

Det är massor av småsaker som ska fixas inför flytten. En del är gjorda, andra inte. Men framförallt är det svårt att känna till allt som ska fixas. Och som i fallet med Vivab – det är ibland svårt att veta om ärendet är check eller inte.

Jag håller med bloggaren https://byggaahus.wordpress.com/ som skriver:

Det hade inte skadat om A-hus hade tipsat och förvarnat någonstans tidigt i byggprocessen om alla runt-omkring-saker som måste fixas, även om de inte har ansvar för det. Det skulle helt klart skapa ökat kundvärde med en lista över tips och råd kring sådant som man som byggherre själv får ansvara för, utanför generalentreprenaden.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *